ادبیات

ادبیات ناحیه یک ارومیه

ادبیات

ادبیات ناحیه یک ارومیه

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

[Forwarded from کانال ادبیات فارسی رضا ترک زبان]

ریشه‌یابی چند واژه:



💖عید:از ماده ی عربی عاد است و در واقع عود (evd) بوده که تبدیل به عید می شود و معنای بازگشتن را در دل خود دارد یعنی آنچه تکرار می شود, باز می گردد.


💖دماوند:

دم: دود

آوند:ظرف


💖البرز

ال:کوه

برز:بلند


💖بی گدار به آب زدن


گدار:گذار:محل گذر, معبر


💖"لا اُبالی: (ع جمله ٔ فعلیه ) صیغه ٔ متکلم وحده از مضارع ، به معنی باک ندارم ، نمی ترسم|| (ص مرکب ) در فارسی بیشتر بصورت جامد استعمال شود به معنی بی باک . بی مبالات . سهل انگار. وِل انگار. بی قید. خوارکار. بی التفات . بی درد. بی بند و بار. شُل اوزار. (شُل افزار) (در کرمان ). بی پروا"  فرهنگ دهخدا


💖قات زدن:

مصرف قات (qat) نوعی گیاه مخدر


در گفتگوهامان دقت کنیم آنچه می گوییم در بنیان چه معنایی می دهد. البته ممکن است در ذهن بعضی قاط زدن بیاید به معنای قاطی کردن که معنای دیگری دارد مثل گیج شدن و عصبانی شدن و ...


💖"بی مبالات [ م ُ ] (ص مرکب ) (از: بی + مبالات «عربی ») بی باک . لاابالی"

لغتنامه دهخدا


💖بیهوده:

بی:پیشوند نفی ملکیت

هوده:سود, فایده


💖تازی (در معنای عربی):

منسوب به طی(tay)(یکی از قبایل کشور یمن)


💖کشکول:  "در برهان آمده معنی آن کشیدن بدوش است چه کش به معنی کشیدن و کول دوش و کتف را گویند."


💖نردبان:نردبام:نوردبام=

نورد + بام

وسیله ای که برای رسیدن به بام نوردیده می شود (بر آن گذر می کنیم, مثلا رهنورد یعنی کسی که بر راه گذر می کند, راه را طی می کند)


شکل قدیمی نوردبوم در گویش عامیانه تهرانی باقی مانده است.


💖بیمار:بی+مار

مار در گذشته نماد تندرستی بوده است بنابراین بیمار یعنی کسی که مار (تندرستی) ندارد."


@AdabiyatFarsiTorkzaban

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۶ ، ۱۲:۵۵
نسرین سعادت پور


❣️یکی از زیباترین شعر های فریدون مشیری


دل که تنگ است کجا باید رفت؟

 به در و دشت و دمن؟ 

یا به باغ و گل و گلزار و چمن؟

یا به یک خلوت و تنهایی امن

دل که تنگ است کجا باید رفت؟


 پیر فرزانه مرا بانگ برآورد 


که این حرف نکوست ، 

دل که تنگ است برو خانه دوست... 

شانه اش جایگه گریه تو

سخنش راه گشا

بوسه اش مرهم زخم دل توست

عشق او چاره دلتنگی توست... 

دل که تنگ است برو خانه دوست...

 خانه اش خانه توست...

باز گفتم: 

خانه دوست کجاست؟

گفت پیدایش کن 

برو آنجاکه پر از مهر و صفاست

گفتمش در پاسخ:

دوستانی دارم

بهتر از برگ درخت

که دعایم گویند و دعاشان گویم ،

یادشان در دل من ،

قلبشان منزل من...!

صافى آب مرا یاد تو انداخت ، رفیق!

تو دلت سبز ،

لبت سرخ ،

چراغت روشن!

چرخ روزیت همیشه چرخان!

نفست داغ ،

تنت گرم ،

دعایت با من!

روزهایت پى هم خوش باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۶ ، ۱۲:۴۹
نسرین سعادت پور


 لندهور

 از آن با حکیمان نیارم نشست      که ایشان چو مورند و من لندهور   (سنایی)


 لندهور نام پادشاهی باشوکت و عظیم الشان در سرزمین هند بوده است که نام اصلی او را «راجه کرن» ذکر کرده اند. وی مردی عظیم الحثه و سخت بلند بالا بوده و عمود و گرزی بزرگ در جنگ به کار می برد. اسم دیگر او را « لندهور بن سعدان» نیز ذکر کرده اند.معروفیت این شخصیت بیشتر مرهون روزگاری بوده است که قصه های « رموز حمزه» در قهوه خانه  نقل می شد.(فرهنگ اساطیر / د.محمدجعفریاحقی) امروزه این اسم به شخص بلند بالا و داری هیکلی درشت به صورت کنایه اطلاق می شود که به تدریج رنگ منفی نیز به خود گرفته است.



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۴۳
نسرین سعادت پور


‍ مفاخر آذربایجان


"مولانا حکیم ملا محمد فضولی"


  شاعر و اندیشمند متفکر و شاعر سه زبانه ای است که تأثیر عمیقی در تاریخ ادبیات ترکی و عربی و فارسی بر جای نهاده است. نام او محمد، نام پدرش سلیمان بوده است. گفته شده که در سال 910 هجری در خانواده ای شیعی مذهب و آذربایجانی،  در جوار مرقد سید الشّهدا، در کربلا به دنیا آمده است. او را «بزرگترین شاعر ترکی آذربایجانی در سدهٔ دهم هجری قمری» می دانند از کودکی و کیفیت تحصیلاتش آگاهی هایی به دست نیامده است. در جوانی لقب «ملا» گرفته و مشهور به ملا فضولی بوده است. علوم عربی را نزد عالمی به نام رحمت الله و علوم ادبی را نزد «حبیبی» شاعر معروف آذربایجان آموخته و نیز با دختر رحمت الله ازدواج کرده و پسری عالم و شاعر با تخلص فضلی داشته است پدر فضولی بنا به گفته ‹‹صادق بیگ افشار›› از ایل بیات بوده که یکی از 22 طایفه مهاجر ترکان اوغوز می باشد. 

لقب «ملا» نشانه ی کلامی بودن وی و لقب «حکیم» بیانگر رویکرد او به فلسفه و حکمت است. به دیگر سخن، حکیم ملا محمد فضولی مانند ابوعلی سینا و بیشتر از او، توانست کلام و فلسفه را به گونه  ای آشتی دهد و راه سومی در حکمت اسلامی بگشاید که بعدها از سوی حکیم ملا عبدالله زنوزی دنبال شد.

مفاخرآذربایجان


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۴۰
نسرین سعادت پور


آشنایی باچنداصطلاح ادبی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۳۰
نسرین سعادت پور